Інтерактивні вправи



   На уроках читання пропоную дітям спеціально психологічно обґрунтовані вправи, які використовуються на початку заняття. Вони ламають кригу відчуженості, сприяють активізації роботи учнів на уроці, допомагають організувати їх діяльність, створити атмосферу доброго настрою, щирості, відвертості.

1. Відгадайте загадку.

Прекрасна дівчина прийшла,
Чудові квіти принесла,
Прикрасила сади і парки.
Як звуть цю гарну господарку? (Весна)

2. За початковими літерами дайте характеристику цій порі року, наприклад:

В – весела, вітряна,
Е – енергійна, емоційна,
С – сонячна, святкова,
Н – ніжна, незвичайна,
А – активна, …


«Вузлики»

Тема. «Усна народна творчість»

На етапі вивчення нового матеріалу на уроках читання можна використати інтерактивний метод «вузлики» і запропонувати картки для розширення кута зору під час читання.

Щоб прочитати зашифровані слова, необхідно в кожному горизонтальному рядку закреслити три однакові літери.


А  С  Я  М  К  С  М  А  С  Е  М  А
Ч  Ю  А  С  Т  Ю  У  В  А  Ю  Н  Н  Я
Б  Я  Т  Б  Н  А  Н  Я  К  Б  Е  Н  Я
В  К  З  О  Й  В  К  З  О  З  К  В  О
Д  Я  Щ  К  Щ  У  Щ  В  А  Н  Н  Я

( Яке частування – таке й дякування)


О  Б  М  С  О  Е  М  С  З  М  О  С
Т  Б  Р  А  А  У  Б  Д  І  А  Б  В
К  О  Ф  Н  К  Ф О  Е  Ф  К  О
Ї  Я  С О  Т  И Я  О  М  Я  Е  О  Ш
П  А  М  И  М  Р  А  О  М  Г  А  І  В


(Без трудів не їстимеш пирогів)
Х  Е  Ц  Х  Ч  Е  Ц  И  Х  Е  Я  Ц
В  Я  І  Д  Я  Н  В  А  Я  Н  Г А  Н
Ч  Д  Т  А  Д  О  А  Ч  Г  О  Ч  Д  А
К  О  Й  Б  М  К  К  О  Б  М  О  Б  М
П  Ю  Е  Р  Ю  Е  Ю  М  О   Г  А

(Чия відвага, того й перемога)

- До яких казок підходять ці прислів’я?
( «Лисиця та Журавель», «Колосок», «Кирило Кожум’яка»).


 Тема. «Розвивайся, звеселяйся, моя рідна мово…»


    Колискові пісеньки-перлинки української мови.
- Треба всім нам міцно спати,
Треба всім відпочивати.
Навіть сон, це кожен знає,
Щоб спочити, десь тікає,
А сьогодні – от дива! –
Заховався у слова!
- Уявіть, що ці слова потрапили у Королівство сновидінь, а вам потрібно їх визволити (для цього є підказки). Допишіть літери, яких не вистачає.



1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.11......
С
О
Н





С

О
Н




С


О
Н



С

О
Н

С
О
Н






С

О





Н
С

О




Н

С
О

Н


С





О
Н

С
О



Н


С




О
Н





1.Цей сон всім щоденно сяє. (Сонце)
2.Цей у космос літає. (Космонавт)
3.Цей же – спати не лягає, а всю ніч зірки вивчає.(Астроном)
4.Цей – великий і вухатий.(Слон)
5.Цей росте побіля хати.(Соняшник)
6.Цей сон бігає й стрибає.(Спортсмен)
7.Цей – своїм хвостом кусає.(Скорпіон)
8.Цей – зелений цілий рік. (Сосна)
9.Цей – зустрінеш у музик. (Саксофон)
10.Цей – у співаків буває. (Сопрано)
11.Цей – всіх на футбол збирає. (Стадіон)


*  *  *

- Прочитайте вислів. Для цього порахуйте від 1 до 24.


1  Б
 20  Д
9  И
14  Ц
12  У
21  Р
16  Т
24  !
7  К
18  І
6  И
11  К
5  Ж
13  -
3  Р
15  Е
17  В
23  Г
   2  Е
 19  Й
8  Н
22  У
4  Е
10  Ж



Бережи книжку – це твій друг!

Наступні вправи допомагають зламати стереотипи роботи лівої мозкової півкулі, логічного раціонального мислення.


Прочитайте народну мудрість


ЛІС                 ВЛІТКУ                ВОСЕНИ -                  ВЗИМКУ -


ГОДУЄ,                  ВЕСНОЮ                  ЖАР                  ПРОХОЛОДУ


ЗВЕСЕЛЯЄ,                      МАЄ,                   ДАРУЄ!



   Ліс весною звеселяє, влітку прохолоду має, восени – годує, взимку – жар дарує!



  Складіть слова з букв даного слова

С К О Р О М О В К А

Скоро, сором, мова, корм, Рома, сорока, морока, сорок, корова, коса, роса, кома, морква, 



  Прочитай слово



                                       П     Ш                       Е   И

                                       Н    Ц                          Я



  З одного слова зроби речення



    Кіно – Катя і Ніна – однокласниці.

    Міст – Маленька Іринка старанно танцює.



  Які займенники роблять руки чистими?



                                   В И М И Т И

  В якому слові 40 а ?

   

                                   С О Р О К А

  Яка нота та число збудують населений пункт?



                                     М І       1 0 0    (місто)

  У кожному рядку знайди «зайве» слово



         Сокіл – стрепет – сайгак – сич

         Щука – форель – горбуша – фазан

         Рись – слон – тигр – кішка

         Віз – карета – машина – мотоцикл




«Мікрофон»

Цей метод дає можливість кожному сказати щось швидко, по черзі, відповідаючи на запитання, або висловлюючи свою думку. Найефективніше цей метод використовувати при перевірці домашнього завдання. Під час повторення вивченого даю дітям мікрофон, який вони передають один одному, по черзі відповідають на питання.

Правила проведення такі:
1. Говорити має тільки той, у кого мікрофон.
2. Подані відповіді не коментуються.
3. Коли хтось висловлюється, інші не мають права перебивати, викрикувати з місця.

Приклад гри.

Намальовані сходи позначають характер. Якщо умовно розмістити на тих сходах людей, то на верхній сходинці сходів розмістяться люди з прекрасним характером, а на нижній – з «важким». Скажіть, на яку сходинку ви себе поставили б?

    1. З прекрасним характером.

                                                        2. З добрим характером.

                                                3. З більш – менш добрим характером.

                                         4. З непоганим характером.

                                   5. Із звичайним характером.

                             6. З неважним характером.

                      7. З поганим характером.

                 8. З дуже поганим характером.

        9. З важким характером.



  Дайте відповідь на такі запитання:
1. Як ви розумієте поняття «характер»?
2.Яких людей ви вважаєте людьми з добрим характером?
3.Яких людей ви вважаєте людьми з поганим характером?
4. Чому вибрали саме таку сходинку сходів «характер»?
5. Чого вам не вистачає, щоб бути людиною з добрим характером?



«Мозковий штурм»

Відома інтерактивна технологія колективного обговорення, що широко використовується для вироблення кількох вирішень конкретної проблеми. «Мозковий штурм» спонукає учнів проявити уяву та творчість, дає можливість їм вільно висловлювати свої думки.

Тема. Родина.

1.     Загадка

Цифра ця усім говорить,

Скільки днів до тижня входить.

Поряд стане буква «я»,

То це буде вже …(сім’я)



    2. Побудова асоціативного куща. На дошці прикріплена картка зі словом сім’я .

- Діти, коли ви чуєте чи вимовляєте це слово, що ви уявляєте? (Всі слова, які пропонуються, записуються на дошці, а потім аналізуються.)  

 



мама   

                               я

                                                   тітка           

                         діти                                                                  тато

                                         

С І М ’Я 

             брат                       

                                                                            дідусь

                        дядько             

                                             сестра              бабуся 





  3. Прочитайте і доповніть, на кого або на що схожа матуся.



                                                           лагідна, як ______________ .

                                                            працьовита, як ____________ .

            М А М А                                 мила, як _______________ .

                                                             добра, як ______________ .

                                                            красива, як _____________ .    





Тема. О.Іваненко « Невільник».

    Підсумок уроку можна провести «Мозковим штурмом».

-         Про кого ми говорили на уроці?

-         Про які роки?

-         Як ми можемо інакше його назвати? (малий Тарас)

-         Отже, головним словосполученням у нас буде «малий Тарас». Треба зі слів, які вам роздано, вибрати слова, які характеризують малого Тараса.





                               поет                  маляр                  хлопець

 





         сирота                                    малий Тарас                           невільник

                    

                                   мрійник                         пастух





  Аналогічну роботу проводжу на виховній годині в 4 класі на тему «Краса в моєму розумінні». Ставлю дітям питання:



-         Що ви розумієте під словом  краса ?

    мама                                                                                     веселка

    квітка                                                                                       сміх

    дитина                                          краса                                 щастя

    сонечко                                                                                       любов

    добро                                                                                          людина







Учні отримують картки, де записані риси характеру головного героя.

- Розмістивши риси характеру у правильній послідовності, розкажіть, як змінювався головний герой твору. Доведіть свою думку.





  вихований                                                                                  завзятий

  спостережливий                                                                    хазяйновитий

  мудрий                                           Петрик                                    допитливий

  обережний                                                                            турботливий

  дурненький                                                                              кмітливий





«Робота в парах»



Тема. М. Рильський «Ким хочеш бути, хлопчику?»

    Підводячи підсумок уроку, пропоную дітям розказати про себе. У бесіді використати подані початки речень, доповнюючи їх по-своєму.

-         Мене цікавить…

-         Я люблю читати…

-         У мене добре виходить…

-         Мені хочеться бути схожим на…

-         Бути справжньою людиною – це значить…



*  *  *

Тема. Леся Українка «Біда навчить».

     Гра «Закінчіть прислів’я». Знайдіть у казці прислів’я і допишіть. Яка пара справиться швидше?

      « Дурні бились, а …» (розумні поживились).

      «Хто дурнем вродився, той  …» (дурнем і згине).

      «Не на те мудра, щоб …» (дурнів розуму навчати).

      «Поки біди не знатимеш, то …» (й розуму не матимеш).

      «Розум на дорозі …» (не валяється).

  

*  *  *

Тема. Весь світ в собі книжка вмістила дбайливо.

    Складання плану в парах.

    Кожна пара зачитує свій план. Колективно визначають найбільш вдало дібрані заголовки до частин і записують на дошці.



Орієнтовний план

1.     Як створюється домашня бібліотека.

2.     Як правильно розмістити книги.

3.     Бібліотечка має бути різноманітною.

4.     Не псуй свої книжки.

5.     Запеклі вороги книги.

6.     Якщо книги намокли.

Читання, 4 клас.



Реконструкція та асоціативний зв'язок

(пошук складових)

за методикою В.Б. Едігея

-         Прочитай слова


ДЕРЕВО


                      СИЛТ                                                                 ЕНОБ


                   БОВСТУР                                                   РІКОНЬ


                     ТАРАВ                                                        ТЕМЕЛИК



-         Серед інших слів знайди ті, що підходять за змістом до основного.

Реконструкція та асоціативний зв'язок

(пошук подібності)



-         Прочитай слова


РОМАШКА


                    ЛЕНК                                                            ПОТОЛЯ

 

                ПАЛЬТНЮ                                                       ТРАЙСА


                  РОЯНДАТ                                                   ЛОСОВЕЙКО



-         Серед інших слів знайди ті, що підходять за змістом до основного.



Реконструкція та асоціативний зв'язок

(пошук ознак)



-         Прочитай слова


Л…ДИНА

УД…Р

М…РОЗ


                 РОМУНЗИЙ                                                         НИЙЛИСЬ


                 СТАНИЙЛЬ                                                      СТОГРИЙ



-         Від обведеної овалом групи слів відходять стрілки. Серед інших слів знайди одне, що підходить до кожного з групи.



Реконструкція та асоціативний зв'язок

(комбінований пошук)

-         Прочитай слова. Визнач пропущені букви.


                                                  БОЧОИТ

ЧЕВРЕИКИ

ДЖАПІК

 ШТАН…                                                                                           ВЗ…ТТЯ

КАВАТРАК

ДАНСАЛІЇ

СОЧОРКА





-         Від кожного з обведених овалом слів відходить шість стрілок. Для кожного з цих слів знайди три інші, що підходять йому за змістом.





«Робота в групах»

    Тема. Усна народна творчість.

    Учасники стають у коло з учителем. Пропоную їм розказати, що думають про них їхні друзі. Наприклад, про себе кажу: «Я думаю, що друзі вважають мене цікавою, доброю, веселою людиною». Аналогічно всі учасники по черзі промовляють свої думки вголос.

    Всім учасникам роздаю різнокольорові смужки, на звороті яких записані слова з прислів’їв. Організовуються групи, потім зачитуються складені таким чином прислів’я.

    Прислів’я, які пропонуються дітям.

1.   З добрим дружись, а лихих стережись.

2.      Гостре словечко коле сердечко.

3.      Усе добре переймай, а зла уникай.

4.      Умій сказати, умій і змовчати.

5.      За добро добром платять.

6.      Праця чоловіка годує, а лінь – марнує.

7.      Робиш добро – не кайся, робиш зло – зла й сподівайся.

    По одному учаснику від групи пояснюють значення свого прислів’я.



 «Карусель»

    Цей варіант кооперативного навчання найбільш ефективний для одночасного включення всіх учасників в активну роботу з різними партнерами.

    Таку форму роботи використовую для закріплення вивченого матеріалу. Наприклад,  для роботи відбираю 6 учнів, які найактивніше працювали при вивченні даної теми. Кожен з них повинен підготувати по 10 питань по темі. Перші шість учнів стають по колу спиною один до одного. Це внутрішнє коло. Воно нерухоме, зовнішнє увесь час рухається. Учні зовнішнього кола в руках мають листок, на якому в стовпчик записані теми. Учні внутрішнього кола задають по 1 питанню і виставляють оцінку на листочок, після цього учні переходять на один крок вправо і опиняються перед новим партнером – «вчителем». Після опитування учні здають свої листочки вчителеві, де він підводить підсумок і виставляє оцінку.



 «Рольова гра»

    Мета рольової гри – визначити ставлення до конкретної життєвої ситуації, сприяти розвитку творчої уяви та образного мислення. Рольова гра потребує ретельної підготовки. Початкові вправи мають бути простими з наступним ускладненням. Наприклад, можна почати з читання текстів «в особах», формулювання конкретних висловлювань або відповідей від імені іншої якоїсь особи (письменника, лікаря, вчителя, мами тощо), природного явища, конкретного предмета, тварини.

    Наприклад, перед інсценізацією казки «Колобок», учням пропонується зробити словесне малювання персонажів казки.

    1 група – створити усний образ Колобка;

    2 група – образ ведмедя;

    3 група – образ лисички;

    4 група – образ зайчика.

    Словесне образотворення підсилюють пантомімою. Учні імітують вдачу персонажів. Наприкінці уроку групи учнів змагаються за кращу інсценізацію і декорацію казки «Колобок».

*   *   *

Рольова гра «Зобрази казку»

    Грають дві команди. Одна команда зображає без слів казку, інша ж команда повинна здогадатися, яка це казка і хто кого зображає. Завдання можна ускладнити тим, що за допомогою міміки діти зображають характери героїв.

    Казки: «Ріпка», «Рукавичка», «Червона Шапочка» тощо.



Метод «Прес»

    Цей метод використовується, коли потрібно підвести учнів до самостійного виведення правил, формулювання висновків. Діти висловлюють свою думку з даної проблеми стисло, за конкретною схемою.

1.     Позиція – Я вважаю, що слова  пригріє, сміявся – дієслова.

2.     Обґрунтування – Тому що, якщо слово відповідає на запитання що зробить?, що робить?, це дієслово, бо лише дана частина мови відповідає на ці запитання. За визначенням ми знаємо, що дієслова означають дію предмета. Якщо слово має ці дві ознаки, його вважають дієсловом.

3.     Приклад -  Наприклад, слова пригріє і сміявся означають дію предмета і відповідають на запитання:

                           пригріє – що зробить?

                           сміявся – що робив?

4.     Висновок – Отже, ці слова належать до дієслів.

«Дискусія»

    До дискусії треба залучати школярів, починаючи з 3-4 класів, так як у них добре розвинена фантазія, творча уява, вони більш розкуті у своїх висловлюваннях.

  Правила дискусії.

    1. Учні об’єднуються у дві : А – «стверджуюча» і В – «заперечуюча».

    2. «Стверджуюча» команда висуває свої аргументи та докази.

    3. «Заперечуюча» команда має знайти свої твердження.

    4. Обидві команди беруть участь у мікро дискусіях.

    5. Один із гравців команди А та один із команди В роблять висновки щодо гри та теми.

    6. Час обмежений.

    7. Судді визначають переможця.

    8. Суперники мають бути коректними один до одного.

    Дискусія на тему «Весна – найкраща пора року».

         А    -    Дозвольте познайомити вас зі стверджуючою командою. Це      . Ми повинні довести, що весна – найкраща пора року. По-перше, що таке весна? Весна – це пора року, коли стає тепло сонячно. Природа прокидається, оживає. Ніжна зелень милує око. Дітвора з гаміром висипає на подвір’я. Крім того, навесні є красиві свята: Міжнародний жіночий день, День матері, Великдень,  День Перемоги. А ще навесні є канікули і ми можемо досхочу розважатися.

         В   -     Дозвольте познайомити вас із «заперечуючою» командою. Це     . Ми  вважаємо, що весна –це не найкраща пора року. Тепліє, тане сніг, відлига. В цей час люди хворіють на застуду. Організм ослаблений після зими, не вистачає вітамінів. А ще навесні багато роботи в садах та городах. І т. д.

    По закінченню дискусії судді роблять висновок.



«Так – ні»

    Суть гри «Так - ні» полягає в тому, що вона вчить дітей пов’язувати різні факти в одну картину, систематизувати інформацію, яку вони одержали, слухати і чути інших.

    Вчитель загадує якесь число, предмет або літературного чи історичного героя. Учні намагаються знайти відповідь, при цьому ставлять запитання. На їхні запитання вчитель відповідає тільки словами «так», «ні» або і «так і ні».

« Робота в парах»

 Можна використовувати для досягнення будь-якої дидактичної мети: засвоєння, закріплення, перевірка знань, тощо. Сприяє розвитку навичок спілкування, вміння висловлюватись, критичного мислення, вміння переконувати й вести дискусію

1. Запропонуйте учням завдання, поставте запитання. Дайте їм 1-2 хв для продумування можливих відповідей або рішень.



2. Об”єднайте учнів у пари, визначте, хто з них буде висловлюватись першим, і попросіть обговорити свої ідеї один з одним. Вони мають досягти згоди щодо відповіді або рішення.

3. По закінченню часу на обговорення кожна пара представляє результати роботи, обмінюється своїми ідеями та аргументами з усім класом.



«Ротаційні трійки»

Сприяє активному ґрунтовному аналізу та обговоренню нового матеріалу з метою його осмислення, закріплення та засвоєння.

1.Розробіть різноманітні питання, щоб допомогти учням почати обговорення нового або роз”ясненого матеріалу.

2. Об”єднайте учнів у трійки. Розмістіть трійки так, щоб кожна з них бачила трійку справа й трійку зліва. Разом усі трійки мають утворювати коло.

3. Дайте кожній трійці відкрите питання (однакове для всіх).

4. Після короткого обговорення попросіть учасників розрахуватись від 0 до 2. Учні з номером 1 переходять до наступної трійки за годинниковою стрілкою, а учні з номером 2 переходять через дві трійки проти годинникової стрілки. Учні з номером 0 залишаються на місці і є постійними членами трійки. Результатом буде повністю нова трійка.

5. Ви можете рухати трійками стільки разів, скільки у вас є питань.



«Два-чотири-всі разом»

Ефективний для розвитку навичок спілкування в групі, вмінь переконувати та вести дискусію.

1.   Поставте учням запитання для обговорення. Дайте їм 1-2 хв для продумування можливих відповідей або рішень.

2.   Об”єднайте учні в у пари і попросіть обговорити свої ідеї один з одним.

3.   Об”єднайте пари в четвірки і попросіть обговорити попередньо досягнуті рішення щодо поставленої проблеми. Як і в парах, прийняття спільного рішення обов”язкове.

4.   Залежно від кількості учнів у класі можна об”єднати четвірки в більші групи чи перейти до колективного обговорення проблеми



«Навчальний мозковий штурм (НМШ)»

Ця форма навчальної діяльності може бути використана для учнів будь-якого віку, під час викладання будь-якого предмету.

Доречно використовувати:

*        для кількох рішень конкретної проблеми;

*        під час організації групової форми роботи;

*        для розв’язання творчих евристичних задач, що розвивають креативність мислення.

1.   Обов’язково провести інструктаж груп. Головне правило – не критикуй!

2.   У групі обирається ведучий, секретар, спікер. Чітко регламентується час для всіх етапів роботи.

3.   І етап – створення банку ідей.

4.   ІІ етап – аналіз ідей у групі.

5.   ІІІ етап – обробка результатів. Озвучення спікером результатів роботи групи перед класом.

6.   Підсумки.

Типові помилки НМШ:

-         Неправильний підбір завдання, теми для обговорення.

-         Критика висунутих ідей.

-         Втручання у роботу груп.







« Навчаючи-учусь»

Використовується при вивченні блоку інформації або при узагальненні та повторенні вивченого. Використання цього методу дає загальну картину понять і фактів, що їх необхідно вивчити на уроці, а також викликає певні запитання та підвищує інтерес до навчання.

1.    Підготуйте картки з фактами, що стосуються теми уроку, по одній на кожного учня.

2.    Роздайте по одній картці для кожного учня.

3.    Протягом кількох хвилин учні читають інформацію на картці. Перевірте, чи розуміють вони прочитане.

4.     Запропонуйте їм ходити по класу і знайомити зі своєю інформацією інших однокласників.

5.     Учень може одночасно говорити тільки з однією особою. Завдання полягає у тому, щоб поділитися своїм фактом і самому отримати інформацію від іншого учня. Протягом відведеного часу треба забезпечити спілкування кожного учня з максимальною кількістю інших для отримання якомога повної інформації.

6.    Після того, як учні завершать цю вправу, запропонуйте розповісти, відтворити отриману інформацію. Проаналізуйте та узагальніть отримані ними знання. Відповіді можуть записуватись на дошці.



« Метод Прес»

Використовується при обговоренні дискусійних питань та при проведенні вправ, у яких потрібно зайняти й чітко аргументувати визначену позицію з проблеми, що обговорюється. Метод навчає учнів виробляти й формулювати аргументи, висловлювати думки з дискусійного питання у виразній і стислій формі, переконувати інших.

1.    Роздайте матеріали, у яких зазначено 4 етапи методу ПРЕС.

-                     починаючи зі слів... я вважаю, що...

-                     починайте зі слів... тому, що...

-                     ...наприклад...

-                     отже, ... таким чином...

2.    Поясніть механізм етапів ПРЕС-методу і дайте відповіді на можливі запитання учнів. Наведіть приклади до кожного з трьох етапів.

3.    Запропонуйте бажаючим спробувати  застосувати цей метод до будь-якої проблеми на їх вибір.

4.    Перевірте, чи розуміють учні механізм застосування методу. Етапи можна адаптувати, пропонуючи учням наводити кілька варіантів своїх думок або прикладів.

5.    Коли формула буде зрозуміла всім учням, запропонуйте їм спробувати самим. Застосуйте метод „ПРЕС” на всіх уроках, де потрібна аргументація учнями своєї думки
Вправляння в систематизації знань:

 
 

1 коментар: